STATUT
Międzyszkolnego Klubu Sportowego „OLIMP”
Mińsk Mazowiecki
Rozdział I
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
1. Międzyszkolny Klub Sportowy „Olimp” Mińsk Mazowiecki zwany dalej „Klubem” jest uczniowskim klubem sportowym zrzeszającym uczniów szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, rodziców, nauczycieli i sympatyków.
2. Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a w szczególności miasto Mińsk Mazowiecki i Powiat Miński.
3. Klub może brać udział w zawodach organizowanych poza granicami kraju.
4. Siedzibą Klubu jest Mińsk Mazowiecki.
§ 2
1. Klub podlega wpisowi do ewidencji i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
2. Klub może być członkiem krajowych związków sportowych.
§ 3
Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niniejszym statutem.
§ 4
Klub używa pieczęci, godła, flag, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Rozdział II
Cel i środki działania
§ 5
Celem Klubu jest szkolenie utalentowanej młodzieży w różnych dyscyplinach sportowych, w których według uznania Zarządu Klubu istnieją odpowiednie warunki organizacyjne, szkoleniowe i finansowe.
§ 6
Klub uczestniczy w rozgrywkach organizowanych przez Związki Sportowe.
§ 7
1. Klub realizuje swoje zadania przez:
1) tworzenie warunków podnoszenia sprawności fizycznej utalentowanej młodzieży, organizowanie szkolenia i treningów, obozów i zawodów sportowych zgodnie z wymogami poszczególnych dyscyplin sportu,
2) współpracę ze szkołami, szkolnymi organizacjami sportowymi, udzielając im pomocy w organizacji szkolenia, zawodów i doboru utalentowanych zawodników,
3) współdziałanie z innymi organizacjami sportowymi działającymi na terenie miasta i powiatu,
4) udział w imprezach sportowych,
5) współpracę z innymi organizacjami pozarządowymi,
6) współpracę z organami administracji publicznej,
7) współpracę z placówkami oświatowymi.
2. Działalność pożytku publicznego, o której mowa w § 5 i 7 może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
3. Dochód z odpłatnej działalności Klubu służy wyłącznie realizacji celów statutowych określonych w § 5.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 8
Członkowie Klubu dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) wspierających.
§ 9
1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być pełnoletnie osoby fizyczne.
2. Członkami Klubu mogą być małoletni na zasadach ustalonych w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach.
3. Członków zwyczajnych przyjmuje w drodze uchwały Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
§ 10
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1) uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu, z głosem stanowiącym oraz z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o Stowarzyszeniach,
2) zgłaszania propozycji i wniosków wobec działalności i władz Klubu,
3) uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub,
4) korzystania z innych uprawnień ustalonych przez Zarząd Klubu.
§ 11
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno – finansową dla Klubu.
§ 12
Członkowie wspierający mają prawo do:
1) uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu – z głosem doradczym, poza tym nie posiadają głosu stanowiącego oraz biernego oraz czynnego prawa wyborczego,
2) zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,
3) korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 13
Do obowiązków członków Klubu należy:
1) branie czynnego udziału w działalności Klubu,
2) przestrzegania postanowień statutu i uchwał władz Klubu,
3) godne reprezentowanie Klubu,
4) płacenie składek lub wywiązywanie się ze zadeklarowanych świadczeń na rzecz Klubu, na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
§ 14
1. Członkostwo Klubu ustaje na skutek:
1) skreślenia uchwałą Zarządu w wyniku:
a) złożenia przez członka Klubu Zarządowi pisemnej dobrowolnej rezygnacji z członkostwa w Klubie,
b) śmierci członka,
c) utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
2) wykluczenia uchwałą Zarządu w przypadku stwierdzenia:
a) rażącego naruszenia przez członka postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu,
b) niebrania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres co najmniej 6 miesięcy,
c) zalegania z opłaceniem składek członkowskich za okres co najmniej sześciu miesięcy (dotyczy odpowiednio świadczeń członków wspierających),
d) działania członka na szkodę Klubu.
3) rozwiązania się Klubu.
2. Uchwałę o wykluczeniu lub skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zebrania Klubu, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia wraz z uzasadnieniem. Uchwała Walnego Zebrania Klubu jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Klubu
§ 15
1. Władzami Klubu są:
1) Walne Zebranie Klubu,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.
3. O ile statut nie stanowi inaczej, uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków danego organu.
4. O ile statut nie stanowi inaczej, uchwały władz Klubu podejmowane są w głosowaniu jawnym, chyba że dany organ podejmie uchwałę o zastosowaniu głosowania tajnego. Wyjątek stanowią uchwały dotyczące spraw personalnych, które są podejmowane w głosowaniu tajnym.
§ 16
1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu.
2. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków listem poleconym lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, o ile członek wyraził zgodę na ten tryb powiadamiania, podając jednocześnie do wiadomości Zarządu swój adres e-mail.
3. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej ½ członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
§ 17
1. Walne Zebranie Klubu może być zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu 1 miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
1) z własnej inicjatywy,
2) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
3) na wniosek połowy ogółu członków.
4. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
5. Zwyczajne Walne Zebranie Klubu jest zwoływane przez Zarząd Klubu raz do roku jako Sprawozdawcze i raz na 4 lata jako Sprawozdawczo-Wyborcze.
§ 18
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
1) uchwalanie kierunków działalności Klubu,
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
3) udzielanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
4) wybór i odwoływanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
5) podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu lub rozwiązania Klubu i przeznaczeniu jego majątku,
6) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
7) ustalanie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich oraz innych świadczeń na rzecz Klubu,
8) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania klubu.
§ 19
1. Zarząd Klubu składa się z 5 członków, w tym Prezesa, Wiceprezesa. Sekretarza i Skarbnika wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
2. Posiedzenia Zarządu Klubu odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w kwartale,
3. Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej ½ liczby członków Zarządu Klubu, w tym Prezesa i Sekretarza,
§ 20
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
1) reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
3) uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
4) przyjmowanie i skreślanie członków,
5) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Klubu,
6) składanie sprawozdań z działalności Klubu.
§ 21
1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd Klubu większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
3. Usunięty lub zawieszony członek Klubu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu dwóch tygodni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
§ 22
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym Przewodniczącego i Sekretarza, wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy.
§ 23
Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
1) przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli działalności Klubu,
2) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień oraz usunięcia nieprawidłowości,
3) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu,
4) stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
5) składanie zastrzeżeń do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
6) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu Klubu w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków,
7) zwoływanie Walnego Zebrania Klubu oraz Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu w razie niezwołania go przez Zarząd w terminie i trybie określonym na podstawie przepisów niniejszego Statutu.
§ 24
1. Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
3. Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie dwóch tygodni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu.
§ 25
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 członków danego organu pochodzących z wyboru.
Rozdział V
Majątek i fundusze Klubu
§ 26
1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
2. Na fundusze Klubu składają się:
1) składki członkowskie,
2) darowizny, zapisy i spadki,
3) dotacje,
4) inne wpływy.
§ 27
Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w zakresie praw i obowiązków majątkowych Klubu, w tym zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie.
Rozdział VI
Zmiany statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 28
Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 29
1. Rozwiązanie się Klub może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.
3. Likwidator, powołany uchwałą Walnego Zebrania Klubu, po zakończeniu prac składa organowi ewidencyjnemu sprawozdanie z przeprowadzonej likwidacji wraz z wnioskiem o wykreślenie Klubu z ewidencji.